Thursday 1 March 2012

Sambal Udang

Masa tengah kelah Pengajian Am haritu entah macam mana boleh masuk bab, makanan. then, when the time talked about food, cikgu ade lah bagi nasihat yang sangat berguna. hmm,hmm. ape cikgu cakap? "bile awak balik sekolah, awak tengok mak awak dah masakkan makanan, jamahlah sedikit makanan tu walaupun itu bukan lauk kegemaran awak. kerana, mak awak megharapkan awak makan, makanan yang dia masak. dan jika awak tak makan or cakap makanan tu tak sedap, mesti mak awak rasa sedih" as I said before, I did not know how the conversation started. cuma aku rasa nasihat tu sangat terkena pada aku. macam bertubi-tubi kena tumbuk. okay, tak hyperbola sangat kan? haha. then, masa ibu datang ambil aku balik sekolah. I requested to drive. sambil drive aku cakap,
aku : Ibu, boleh tak sabtu nie alia nak makan sambal udang?
ibu : kenapa kena tunggu sabtu?
aku : sebab week days ibu beli lauk kat kedai.
ibu : tak, ibu beli lauk kat kedai sbb ibu tak tahu nak masak apa. nanti ada yang tak makan lah jemu lah.
dan aku, terus terdiam. *speechless

so, keesokkan harinya, aku balik sekolah. aku tengok ibu masak sambal udang. and aku rasa sangat terharu. sekali je aku request esok tu terus dapat. hmm, terharunya. so, aku pun amik nasi dan makan udang dengan gaya yang sangat berselera walaupun sebelum tu aku dah lunch kat sekolah. its all to amik hati ibu balik. sebab sebelum nie aku banyak kerenah, itu tak makan, ini tak makan. mengada. sangat mengada. hmm. tu je nak cerita. selagi kita boleh merasai air tangan ibu tu, hargailah. sebab mungkin selepas nie kita dah tak berpeluang nak merasai semua tu lagi. nasihat untuk diri sendiri jugak. okay, touching :')

No comments:

Post a Comment